kobiety.net.pl

Nazwa: Hasło:
 
Jeśli nie masz jeszcze konta zarejestruj się
» Polityka cookie Kobiety.net.pl

Strona główna   Dom   Kariera   Rodzina   Styl   Zdrowie   Związki   Życie   Klub  

 
Szukaj

   





 
Ankieta
Czy kobiety w Polsce są dyskryminowane w pracy?





 
 

Jak zdrowo rozmawiać?
2012/6/19 17:40:00

Często nie zwracamy na co dzień uwagi na fakt, że właściwe porozumiewanie się ułatwia nam życie i funkcjonowanie. Podczas komunikowania się przekazujemy, ale i odbieramy wiele sygnałów, z których nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Czemu tak naprawdę służy rozmowa w codziennym życiu? Jakie potrzeby jest w stanie zaspokoić? Czy prawdą jest to, że większe znaczenie dla naszych kontaktów z innymi ludźmi ma to, w jaki sposób prowadzimy rozmowy, a mniej istotne to, co podczas nich mamy do powiedzenia?


Poniżej przestawiamy zasady przygotowane przez ekspertów z portalu PoProstuZdrowo.pl, aby komunikowanie dawało satysfakcję i ułatwiało porozumienie:
  1. Mów o tym co czujesz i myślisz w pierwszej osobie liczby pojedynczej.
    Wprost wyrażaj swoje przeżycia i przekonania; jeżeli jesteś wesoła i zadowolona, podziel się tym z drugą osobą, jeżeli jesteś zmartwiona lub zła, nie tłum w sobie złych emocji, a wyraź to, co czujesz (lepiej powiedzieć: „Złości mnie, że nie dajesz mi dojść do słowa” niż okazywać złość przez ciskanie w podłogę kolejnego talerza z zestawu obiadowego). Skrywanie własnych odczuć i myśli może stać się dodatkowym źródłem zasilającym już trwający konflikt. Ważne też – szczególnie w rodzinie – by każdy mówił we własnym imieniu. Nawet jeżeli utożsamiasz się z opiniami innych, identyfikujesz się z nimi, staraj się wypowiadać je jako własne, np. zamiast powiedzieć „Mężczyźni są lepszymi kierowcami”, powiedz: „Uważam, że mężczyźni są lepszymi kierowcami”.
  2. Mów zawsze bezpośrednio do drugiej osoby w jej obecności.
    W ten sposób od razu możesz uniknąć niejasności i jesteś w stanie od razu wyjaśnić ewentualne nieporozumienia. Oczywiście, szczególnie przy sprawach trudnych, mówienie wprost wymaga wiele odwagi i może wiązać się z silniejszymi emocjami. Jednak w takich sytuacjach przekazywana przez nas informacja jest bardziej szczera - jest jak wyciągnięcie ręki do drugiej osoby, pokazaniem naszych dobrych intencji.
  3. Staraj się zachować spójność pomiędzy wypowiadanymi słowami a komunikatami niewerbalnymi.
    Wysyłanie niespójnych komunikatów może powodować dezorientację u rozmówcy, utrudniać właściwe porozumienie, a przede wszystkim wzbudzać podejrzliwość i podważać zaufanie do nas. Sytuacje takie mogą mieć miejsce na przykład, gdy osoba mówi podniesionym, pełnym gniewu głosem, jednocześnie uśmiechając się.
  4. Staraj się w rozmowie zawsze zauważać i rozumieć drugiego człowieka.
    Świat przeżyć i odczuć drugiego człowieka jest niepowtarzalny, może znacznie różnić się od naszego. Jednak próba podążania ścieżką jego myśli i doświadczeń pozwoli nam lepiej drugą osobę zrozumieć. Ten, kto doświadcza zrozumienia i empatii od innych bardziej akceptuje samego siebie. Staje się odważniejszy, wyzbywając się złości, poczucia winy i różnego typu obaw, często mających swe źródło w niepewności i braku akceptacji. Jest bardziej otwarty na przeżywanie pozytywnych emocji i uczuć, potrafi doświadczać i dzielić się z nimi innymi. W konsekwencji, ucząc się wyrozumiałości, sam nabywa umiejętności wczuwania się i lepszego rozumienia drugiego człowieka.
  5. Zrewiduj negatywne i krzywdzące przekonania na temat innych ludzi…
    ...szczególnie jeżeli wynikają one z niepotwierdzonych opinii. Wszelkie uogólnienia jakie czynimy na temat innych i otaczającego nas świata są niezbędne do porządkowania naszych myśli i wyobrażeń, jednak ich konsekwencją często bywają zbytnie uproszczenia. Szczególnie niebezpieczne są sytuacje, gdy opinie wzmacniamy niepotrzebnymi wyrazami typu: "zawsze" i "nigdy". Nie zwracamy na nie uwagi, a mocno możemy nimi zranić (np. „Tobie nigdy nic nie wychodzi”, „Ty zawsze się spóźniasz”). Staraj się tworzyć własne osądy i opinie o innych, które będą bardziej rzetelne i będą pasowały do ogólnej oceny. Możesz nie zgadzać się z innymi na temat jakieś osoby, szczególnie jeżeli jest ona niezgodna z Twoja.
  6. Bądź obiektywna w wyrażaniu opinii.
    Staraj się zachować równowagę pomiędzy krytyką a pochwałą. Zwracaj uwagę, by dostrzegać w drugiej osobie pozytywne cechy i informować ją o nich. Ludzie mają tendencje do dostrzegania tego, co złe i wyrażania z tego powodu swego niezadowolenia, przyjmując, że pozytywne zachowanie jest czymś naturalnym, niewymagającym pochwały. Moc sprawcza takich miłych słów jest ogromna, a przecież każdy lubi, kiedy mówią o nim i do niego dobrze.


()


 
 

WyslijPowiadom znajomego DrukujWersja do druku LinkDodaj link Kanal RSSKanal RSS

Zainteresował Cię ten artykuł? Przeczytaj podobne. Kliknij i wybierz temat: komunikacja, psychologia, rozmowa, związek


 


 


 

Babà jest pochodną ciasta rosnącego na naturalnych drożdżach, typowego dla polskiej tradycji ludowej. Uważa się że odmiana ta została wprowadzona na życzenie Gerolamo Baby, osiemnastowiecznego króla Neapolu, który był wielkim wielbicielem słodkości. »